Min tid här fortsätter nu tillsammans med Johnny B och Erik J. A när de reser runt i Kenya. Vi hänger på och får på så sätt också se lite mer av Kenyas skönhet. Imorgon ska vi ta oss till en annan missionsbas i Atemo där Kersin också har ett hus. Ska bli kul att få komma dit också! Om allt går som tänkt just nu så blir det Samburu senare i veckan också. Spänannde! 

Tänke sammanfatta lite vad jag gillar med Kenya. Förutom Bethesda och pojkarna som är obvious. Jag tycker om/har lärt mig att gilla: 
  • Naturen. Oj, vad jag njuter av Kenyas skönhet
  • Chai
  • Sättet de tar hand om varandra. Den omhändertagande gemenskapen. Man blir sedd om man är ny.
  • Att man kan köpa i princip vad som helst när man sitter i Matatun och väntar på att åka iväg. Det är bara att sträcka ut handen genom fönsret så kommer någon. Igår köpte jag pommes och en kall fanta pineapple för 16 kr. Man kan också köpa tvål eller ett minneskort om man vill
  • Ugali och kål. Chapati
  • Fanta Pineapple
  • Ananasen och avokadon
  • Att de inte har en smalhetsnorm som i Sverige
  • Att det alltid tar i hand när de hälsar och att de alltid hälsar på alla
  • Att man lätt kan prata med en främling på gatan (vet dock inte om detta är för att jag är vit, men tycker det är mer öppet här)
  • Att Kenyaner prioriterar relationer över allt annat
  • Tidsperspektivet. De stressar inte.
 
Finns så mycket mer. Detaljer, småsaker och saker som jag säkert kommer komma ihåg när jag är i kalla sverige igen. Men det jag älskar mest det är människor. Att få knyta band fast att man kommer från två olika länder. Att kunna älska varandra. Dela vardagen. Dela tron. Det är det största.

Gamla bilder från när jag hjälpte Rose en dag med att göra Ugali! 
 

3 kommentarer

Anonym

01 Dec 2014 01:01

Nu infaller perspektivens tid. Det låter lite som om Kenya fångat ditt hjärta!

Storasystern.

01 Dec 2014 11:12

Vilken vacker lista över saker du gillar med kenya! (jag är ju generellt väldigt förtjust i listor...)

Ellen

04 Dec 2014 08:44

Mindre än två veckor kvar!!!!! Ååååh längtar!!!!! Vi ska ha julmys hos oss typ den nittonde - då måste ni komma :-D

Kommentera

Publiceras ej